|
©Sandra Genís |
|
©Sandra Genís |
|
©Sandra Genís |
Altres monuments propers a aquest
|
Municipi: Figueres
comarca: Alt Empordà
Situació: La Rambla (façana del Museu de l’Empordà)
Tipus: Làpida
Autor:
Frederic Marès i Deulovol
Inauguració: 1971
Materials: Pedra
Inscripció: A DALT DE / LA MUNTANYA / HI HA UN PASTOR
A DINTRE DE / LA MAR HI HA / UNA SIRENA
SI SABÉSSIS EL / MAR COM ÉS BONIC
CARLE/MANY
GRÈCIA / ROMA
Descripció: Gran díptic de pedra que presideix l’entrada del Museu de l’Empordà, edificat el 1971, però fundat el 1946 i promogut per Frederic Marès, autor de l’obra que ara descrivim. Al relleu de la dreta, Carlemany, muntat a cavall, de cos sencer, mirant cap a la dreta. Al fons, dos cavallers armats i també a cavall, molt més petits, van en direcció contrària. Més a cap a la dreta, en primer terme, hi ha dues figures femenines de perfil i mirant cap a l’esquerra; una agafa un arbust i l’altra sosté un llibre, que mostra obert; al seu costat, a l’esquerra, hi ha la inscripció «GRÈCIA / ROMA». A la part inferior esquerra, un temple grecoromà. Al fons, a l’extrem esquerra i de mides petites, es veuen dos monjos en actitud d’escriure o copiar un llibre i un tercer, dret, amb un llibre a la mà.
Al relleu de l’esquerra, a la part superior, veiem tres dones que ballen una sardana. Al centre un pastor jove que toca la flauta i entre les seves cames surten els caps de dues ovelles. A la part inferior una sirena, amb un vel al cap, mira la pastor. A la part inferior esquerra es veu un veler de tres pals sobre les ones del mar. Totes aquestes imatges acompanyades amb versos del poema L’Empordà de Joan Maragall.
Comentari: Representació del mite de l’Empordà amb l’esment a les arrels grecoromanes, a la dominació franca des de Carlemany com a pertinença a Europa, seguit pels monjos com a transmissors de la cultura antiga. La sardana, que nasqué a l’Empordà en el segle XIX i el mite del pastor i la sirena, creat per Joan Maragall a començament del segle XX, són els temes de l’altre plafó.
Font: GENÍS, Sandra. Inventari de l’escultura pública de Figueres.
|